Det här med trottoarkanter…

Allmänt / ramp, traffic light, övergångsställe / Permalink / 0
De har knappast högsta prioritet i en stad där de redan finns och (nästan) fyller sin funktion. Men jag vill framföra hur jag definierar en funktionsduglig trottoarkant, och även rullstolsramp medan jag ändå håller på.

Vid de flesta övergångsställen går det relativt bra att korsa gatan med sin rullstol, men det finns sådana som är alltför kantiga. De borde vara mjukt sluttande för att man ska smidigt ska kunna köra nerför och uppför dem. Jag har turen att kunna gå, så jag kliver ur min rullstol, och går med den när det blir svårt. Men alla har inte den möjligheten! Alla kan inte gå, och alla som använder rullstol har inte heller en manuell sådan. Med elrullstol blir dessa kanter ett ännu större hinder.🚦

För personer som inte ser så bra, så är kanske de branta kanterna ett hjälpmedel. Då känner man var trottoaren slutar och gatan börjar. Så hur man på bästa sätt uppfyller båda behoven samtidigt, har jag inget svar på.

Vad gäller ramper, så borde man försöka se den ur användarens synvinkel, vilket man antagligen tror att man har gjort. Men tänk dig att du sitter i en rullstol och ska ta dig uppför/nerför en väldigt brant ramp. Majoriteten av de ramper jag har använt får godkänt, men anledningen till att jag tar upp det här är att jag har stött på någon enstaka som inte är användbar för en rullstolsburen person. Jag är ingen snickare/arkitekt eller liknande, men jag vet att en bra ramp inte ska vara kort och brant.🎢

Jag kan använda trappor, men de som behöver ramper, borde få sådana som kan användas tryggt och enkelt!
Till top